0

مرکز ارائه نرم افزار های اسلامی

مذهبی اپ سایتی با نرم افزارهای اندروید در همه ی موضوعات مذهبی

ایمیل و کاربرد های فراوان آن

خانه » گوگل » ایمیل و کاربرد های فراوان آن
ارسال

ماهیت ایمیل –که با اسامی مختلفی از جمله رایانامه و پست الکترونیک هم شناخته می‌شود– یک پیام است که روی سیستم‌های کامپیوتری ذخیره شده و توسط ابزارهای الکترونیکی منتقل می‌شود.

همانند نامه‌هایی که در گذشته و از طریق پست ارسال می‌شد، ایمیل هم یک پیام است که از طریق یک فرستنده، برای آدرس گیرنده (یا گیرندگان) ارسال می‌گردد. فقط بجای نوشتن متن روی کاغذ، ایمیل توسط کامپیوتر، موبایل یا ابزارهای هوشمند دیگر تایپ می‌گردد و بجای انداختن نامه در صندوق پست، از طریق شبکه و اینترنت پیام ارسال می‌شود. ایمیل می‌تواند فقط حاوی متن باشد (مانند یک نامه متنی)  یا حاوی تصاویر و فایلهای دیگر(مثل بسته‌های پستی) باشد.

پس از ظهور اینترنت، می‌توان گفت ایمیل یکی از اولین و مهم‌ترین ابزارهای کاربردی است که همچنان محبوبیت و کاربرد خود را حفظ کرده است. درصد زیادی از ترافیکی که در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به ایمیل است.

آدرس ایمیل

تمام کسانی که می‌خواهند از ایمیل استفاده کنند لازم است یک آدرس ایمیل یا پست الکترونیک منحصر به فرد داشته باشند. این آدرسها را از دو طریق می‌توان بدست آورد.

  • روش اول این که می‌توان بدون پرداخت هزینه از شرکتهایی که خدمات ایمیل رایگان ارائه می‌دهند یک آدرس ایمیل درخواست کرد. البته این روش برای کسانی که به امنیت اطلاعات خود اهمیت می‌دهند یا قصد دارند ایمیل خود را در کسب و کار استفاده کنند توصیه نمی‌شود.
  • روش دوم این است که با تهیه یک فضا برای نگه‌داری و مدیریت اطلاعات (Host) و در نظر گرفتن یک نام منحصر به فرد و اختصاصی که معرف کسب و کار باشد (مثلا نام برند یا شرکت مثل: Arissystem.com) برای افراد زیرمجموعه کسب و کار ایمیل اختصاصی تعریف گردد.

 آدرسهای ایمیل همگی به این شکل تعریف می‌گردند:   UserAccount@domainName.ext  (البته آدرس ایمیل به حروف بزرگ و کوچک حساس نیست و همه را با حروف کوچک در نظر می‌گیرد)

DomainName.ext: نام دامنه و پسوند شرکتی است که خدمات ایمیل را ارائه می‌دهد. (مثل toucamail.com  یا Gmail.com)

UserAccount: یک نام کاربری است که به یک شخص منحصر به فرد در دامنه DomainName تخصیص داده می‌شود.

ترکیب نام کاربری و نام دامنه یک آدرس منحصر به فرد برای کاربر ایجاد خواهد کرد. (مثل: ali@toucamail.com)

یک آدرس ایمیل می‌تواند در برگیرنده یک گروه از کاربران باشد. مثلا ایمیل‌هایی که به  آدرس support@toucamail.com ارسال شوند را تمامی کاربرانی که در گروه پشتیبانی قرار داردند دریافت خواهند کرد.

پیام ایمیل شمال این قسمتها است:

فرستنده ایمیل:

آدرس فرستنده ایمیل نشان می‌دهد که این پیام از طرف چه کسی ارسال شده است. البته باید توجه داشت در پیام ایمیل علاوه بر آدرسی که در قسمت فرستنده دیده می‌شود، امکان وجود آدرس فرستنده پنهان هم هست. برای اطلاعات بیشتر مقاله “فرستنده پنهان در ایمیل” را ببینید.

دریافت کنندگان ایمیل:

یک پیام ایمیل را می‌توان به یک یا چند دریافت‌کننده ارسال کرد. برای ارسال پیام باید آدرس گیرنده را در قسمت “To” یا “به” ایمیل قرار داد.

آدرس‌هایی که در قسمت CC و BCC ایمیل قرار می‌گیرند هم همان ایمیلی را دریافت می‌کنند که گیرندگان در قسمت To دریافت می‌کنند. تمام دریافت کنندگان ایمیل آدرس دریافت کنندگان قسمت To و CC را می‌بینند ولی دریافت کنندگان BCC  را نمی‌بینند.

موضوع ایمیل:

زمانی که یک پیام ایمیل نوشته می‌شود لازم است موضوعی برای آن مشخص گردد که دریافت کننده بداند این ایمیل در چه موردی است. البته می‌توان بدون نوشتن “موضوع ایمیل” هم پیام را ارسال کرد.

متن ایمیل:

ایمیل معمولا دارای یک پیام متنی است.

فایل‌های پیوست:

غیر از یک پیام متنی، ایمیل می‌تواند حاوی فایل‌های پیوست مانند تصاویر؛ فایلهای چندرسانه‌ای و انواع دیگر فایل‌ها باشند که در پیوست ایمیل قرار می‌گیرند.

در زمان ارسال ایمیل؛ متن ایمیل تبدیل به کد ASCII شده و پیوست‌های ایمیل نیز پس از تبدیل به رشته‌های باینری، منتقل گردند. همچنین ایمیل می‌تواند در شبکه‌های داخلی و بدون نیاز به اینترنت به کاربران عرضه شود. شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی هستند که خدمات ایمیل رایگان برای همه کاربران فراهم می‌کنند. شرکتهایی مانند گوکل، یاهو، هات میل، و شرکتهای ایرانی نظیر چاپار و میل فا ایمیل رایگان به همه درخواست کنندگان ارائه می‌دهند.

  • ایجاد ایمیل

زمانی که ایمیل ایجاد می‌شود، ارائه دهنده ایمیل بستری برای نوشتن یا ایجاد (Compose) ایمیل جدید به کاربر می‌دهد. این صفحه دارای یک ادیتور برای نوشتن متن دارد و امکاناتی برای اضافه کردن فایل پیوست به ایمیل که کاربر از طریق ان بتواند متن ایمیل و در صورت نیاز فایلی که میخواهد ارسال کند را وارد کند.

  • ارسال امیل

ایمیل که آماده شد، آدرس گیرنده یا گیرندگان آن را هم باید به در ایمیل اضافه کرد. یکی دیگر از گزینه‌هایی که در صفحه ایجاد ایمیل وجود دارد دکمه ارسال یا Send است.

  • انتقال ایمیل:

سرورهای ارائه دهنده ایمیل؛ پیام را از سمت فرستنده به دریافت کنندگانی که در ایمیل مشخص شده می‌رسانند. این کار توسط پروتکل‌هایی به نام STMP انجام خواهد شد و سرورهای POP یا IMAP هم برای تشخیص نحوه دانلود ایمیل توسط دریافت‌کننده استفاده می‌شوند.

  • واکشی ایمیل جدید

زمانی که ایمیل جدیدی برای کاربر می‌‌رسد، این ایمیل توسط بستر ایمیل که کاربر استفاده می‌کند در صندوق دریافت قابل دسترسی است و فقط کافی است برای دیدن آن روی ایمیل جدید کلیک کرده و متن ان و در صورت وجود فایلهای پیوست آن را مشاهده کرد.

مزایای ارتباط از طریق ایمیل:

  • سرعت بسیار بالا در تبادل پیام
  • راحتی در برقراری ارتباط بدون محدودیتهای زمانی و مکانی
  • امکان ارسال فایل‌ها بصورت پیوست در ایمیل
  • در دسترس بودن از هرجا و با هر وسیله و در هر زمان
  • ثبت مکالمات و حفظ تاریخچه گفتگوها
  • زمان و فضای تغریبا نامحدود برای ارسال و دریافت پیام
  • ارتباط و تعامل تغریبا رایگان
  • امنیت در ارسال و دریافت پیام‌ها

 

ما را از نظرات و انتقادات خود محروم نفرمایید.

 

مذهبی اپ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

تعداد کاربران 271 عدد
تعداد محصولات 326 عدد
تعداد نوشته ها 149 عدد

logo-samandehi

مذهبی اَپ، فعالیتی از جانب گروه تبلیغی مبنا(مرکز برنامه نویسی و نوآوری های اسلامی ) است که سعی دارد نرم افزارهای مورد نیاز مذهبی را با دسته بندی خاص در اختیار کاربران قرار دهد.
ارتباط با ما